Köpvillkor
Leverans och frakt
Vi skickar vanligtvis våra försändelser med Postnord, Best, TNT, DHL, DACHSER och DSV. I vissa fall kan expressbud användas. Vid sällsynta undantag, exempelvis vid leverans från fjärrlager, kan ett annat fraktbolag än det valda behöva användas. Vårt mål är alltid att säkerställa en snabb och trygg leverans. Leveranstiden varierar beroende på produkt. Tiderna som anges på produktsidorna är uppskattningar – i de flesta fall levereras dina produkter inom den angivna tidsramen. Protex (NSX AB) ansvarar inte för eventuella kostnader eller förluster som kan uppstå vid försenad leverans. Vill du veta mer om leveranstiden för en specifik produkt? Kontakta oss gärna på 010-148 87 88 eller via vårt kontaktformulär.
I fraktavgiften ingår hantering och förpackning samt kostnader för porto. Transportavgifterna varierar beroende på totala vikten och volymen för försändelsen. Vill du ha ett köp med flera produkter skickade till olika leveransadresser eller vid två olika tillfällen, ber vi dig att kontakta oss så fort du fått ditt ordernummer av oss. Särskild försiktighet vidtas för att skydda ömtåliga föremål. Fraktpaketen som de skickas i är rätt dimensionerade och dina produkter är väl förpackade.
För leveranser utanför EU gäller exportregler. Vi skickar varorna enligt DAP (Incoterms). Detta innebär att köpare/leveransmottagare blir ansvarig för tull, import och andra eventuella avgifter som kan tillkomma.
Garantier
Vi erbjuder alltid minst ett (1) års garanti. I de fall där garantin är längre än ett (1) år anges det på produktsidan. Garantin täcker funktionsfel. Du skall vara uppmärksam på att garantin inte gäller om produkten slutar att fungera på grund av bristande funktion genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Reklamationsrätten gäller inte vid fel som beror på slitage, felaktigt användande (t.ex. om bruksanvisningen inte följts) eller yttre påverkan (t.ex. åsknedslag). För batterier gäller 6 månaders garanti.
Betalning
För privatpersoner erbjuder vi Klarna. Villkor för Klarna finner du här.
Betalning via Ledyer (endast företagskunder)
Vår betalningsleverantör Ledyer tillhandahåller betalning via faktura och kort för kunder som är företag, förening, kommun eller någon annan verksamhetstyp. I kassan finner du Ledyers villkor. Genom att slutföra ditt köp godkänner du som kund villkoren samt det betalningsansvar som din order medför. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader. Detta är Ledyers villkor och inget som Protex kan påverka eller hållas ansvariga för. För frågor om betalning hänvisar vi till Ledyer.
Vid kortbetalning fyll i den obligatoriska informationen. Ingen betalningsavgift tillkommer.
Vi accepterar Visa och Mastercard och vid beställning reserveras beloppet på ditt konto men dras inte förrän vi har skickat din order.
Du kan bli ombedd att verifiera din betalning via 3D Secure (även benämnd “Verified by VISA” eller “MasterCard Secure” beroende på vilken kortutgivare du har). Denna process ägs av din bank och om du skulle uppleva problem med att genomföra verifieringen under betalningstillfället, får vi vänligen hänvisa dig till din bank.
OBS! Om ditt kort inte godkänns och inget belopp kan dras, visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Tänk på att även om betalningen inte blev godkänd, reserverar vissa kortutgivare beloppet. Detta kan innebära att du inte kan använda det reserverade beloppet på ett tag. Skulle du uppleva något av dessa problem, får vi vänligen hänvisa dig till din bank.
Genom att slutföra ditt köp godkänner du som kund villkoren samt det betalningsansvar som din order medför. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta och eventuella inkassokostnader. För frågor om betalning hänvisar vi till Ledyer.
Vid kortbetalning fyll i den obligatoriska informationen. Ingen betalningsavgift tillkommer.
Du kan bli ombedd att verifiera din betalning via 3D Secure (även benämnd “Verified by VISA” eller “MasterCard Secure” beroende på vilken kortutgivare du har). Denna process ägs av din bank och om du skulle uppleva problem med att genomföra verifieringar under betalningstillfället, får vi vänligen hänvisa dig till din bank.
Faktura med 30 dagars betalningstid, utan faktura- eller administrationsavgift.
Delfakturering kan ske om leveranstiden mellan produkter överstiger 20 dagar. I sådana fall faktureras den del av ordern som redan har levererats.
OBS! Om ditt kort inte godkänns och inget belopp kan dras, visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Tänk på att även om betalningen inte blev godkänd reserverar vissa kortutgivare beloppet. Detta kan innebära att du inte kan använda det reserverade beloppet på ett tag. Skulle du uppleva något av dessa problem, får vi vänligen hänvisa dig till din bank.
Ångerrätt – Privatpersoner
Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan/varorna. Vid ångerrätt hos oss har du rätt att försiktigt undersöka varan. Ångerrätten gäller dock inte för specialtillverkade eller måttbeställda produkter. Vill du veta om produkten du beställer är en specialtillverkad/måttbeställd produkt, ber vi er att kontakta vår kundtjänst innan ni lägger er beställning. Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, skydd, inneremballage mm skall inkluderas i returen.
Vid retur eller byte av varor betalar du själv returfraktkostnaden. Om det däremot rör sig om en reklamation på grund av skadad vara eller att vi expedierat fel vara återbetalar vi dig för returfrakten samtidigt som vi återbetalar det du lagt ut för varan.
Returfrakten beräknas individuellt i varje fall. Kostnaden uppgår normalt alltid till mer än vad den ursprungliga frakten har kostat. Kostnaden beror på upphämtningsadress samt storlek och vikt på paket. Ni har alltid möjlighet att returnera varan till oss själva med valfritt transportbolag, dock måste det skickas som spårbart företagspaket till oss. Returer får inte skickas till utlämningsställen. Vår godsmottagning har öppet mellan 10:00-17:00 helgfria vardagar.
Returer kan behöva skickas till en annan adress än ursprungsadressen.
För att åberopa ångerrätten för en köpt vara, bör varan ligga i originalförpackning. Om originalförpackningen är bruten/öppnad finns risk att vi dömer ut en värdeminskning, bedömning görs från fall till fall och beror främst på om vi behöver sänka priset på varan för att kunna sälja det på nytt.
Vi betalar tillbaka värdet på varan inom 14 dagar efter att vi har mottagit och granskat varan. Betalningen tillbaka sker på samma sätt som betalningen gjordes vid beställning.
Vi ber dig som vill ångra ett köp att registrera ett ärende på denna sida. Fullständiga instruktioner ges i vår reklamationsportal.
Ej uthämtat paket
I händelse av att du inte hämtar ut eller tar emot det paket som skickats till din angivna adress, kommer du att bli debiterad för omkostnaderna som uppstår för oss. Detta inkluderar en avgift på 400 kr (inklusive moms) för våra omkostnader för administration samt kostnader för returnering av paketet till avsändaren. Betalning för dessa omkostnader ska ske inom 30 dagar från fakturadatum.
Ångerrätt – Företag
Om du handlar till ditt företag gäller köplagen. Ångerrätt gäller inte för våra företagskunder. Vi kan endast bevilja avbeställning om ordern ännu inte har behandlats. Om du önskar ändra eller avbryta din beställning, vänligen kontakta oss omgående, så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig innan hanteringen påbörjas.
Har du frågor är du välkommen att fylla i vår kontaktformulär här eller ringa oss på 010-148 87 88.
Skadat emballage vid leverans
Om du vid leverans upptäcker att paketet är skadat, be chauffören notera skadan vid mottagandet av godset i sin handdator eller på mottagarkvittot. Fota alltid skadorna på emballaget innan du öppnar det. Om innehållet har tagit skada så bör du göra en reklamation hos oss. Är ytteremballaget helt, men innehållet skadat (dold skada) bör du skicka bilder på emballaget och innehållet till oss inom 4 arbetsdagar.
Signeras mottagandet av godset utan anmärkning anses godset ha avlämnats i fullgott skick. NSX AB kommer inte att hållas ansvarig för transportskador om användaren / köparen inte ber chauffören notera skadan.
Reklamationer
Alla varor kontrolleras innan vi skickar ut dom. Men skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt så ber vi dig fylla i reklamationsformuläret ombedelbart. Om reklamationen blir godkänd så ersätter vi den varan med en likadan. Om produkten råkat ut för yttre åverkan så upphör garantin att gälla. Reklamationsärenden kan ta upp till 30 dagar att hantera, då vi ibland behöver få in produkten för undersökning, antingen hos oss eller hos leverantören.
Du har rätt att reklamera en vara i tre år från att du mottagit den. Felet ska anmälas så snart felet upptäckts. Att anmäla fel i varan inom 2 månader anses alltid inom skälig tid. För att vi ska ha en giltig anledning till att neka en reklamation behöver vi även kunna bevisa att felet inte varit ursprungligt de 6 första månaderna, ni har möjligheten att motbevisa oss och bevisa att felet beror på ett produktionsfel. Felanmälan skall göras i detalj om vad som är fel på varan och hur den är felaktig.
Vi ber dig som vill reklamera en vara att registrera ett ärende på denna sida.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://commission.europa.eu/
Kontaktuppgifter
Protex (NSX AB)
Ingrid Horns Torg 2
136 36 Handen
Telefon: 010-148 87 88
Organisationsnummer: 559480-8577